header

Pokud nezměníte nastavení prohlížeče, souhlasíte s tím.

Rozumím

Recenze: Mnichov - Na prahu války

Uveřejňujeme překlad recenze Borise Rožina alias Colonel Cassad na britský film na Netflixu Mnichov – Na prahu války. Rožin se soustřeďuje na celkové hledisko pro 2. světovou válku, odvrácení Hitlerovy agresivity na východ, na snahu filmu o ospravedlnění Nevilla Chamberlaina, než na československé reálie. Ty ve filmu prakticky chybí, a tak se nedozvídáme o mobilizaci, krocích české elity, a zapojení lidových sil (společně s KSČ). Ty jsou pro Brity druhotné, navzdory tomu, že okupace Československa opravdu pomohla vyzbrojit Hitlera. K tématu existují samozřejmě lepší vyjádření, jako jsou Vávrovy Dny zrady https://www.youtube.com/watch?v=HnOG09U2wps . Pro pochopení politiky komunistů při obraně země proti fašistickému agresorovi stojí za připomenutí Gottwaldova analýza na půdě Komunistické internacionály, učiněná bezprostředně po Mnichovu. http://ksm.cz/literatura/4233-klement-gottwald-chteli-jsme-bojovat

Číst dál...

Muž beze slávy

I mezi levicovými teoretiky se nachází tací (jako Oskar Krejčí), kteří tvrdí, že socialismus nenaplnil svůj cíl, vytvořit nového člověka, nesvázaného kapitalistickým sobectvím a chápajícího se jako spoluodpovědného za společnost. Tito tvrdí, že socialismus v tom selhal a musel selhat. Krejčí výslovně odkazuje na převažující vliv dědičnosti, čímž se staví na pozice té nejreakčnější buržoazní antropologie. Aniž bychom popírali vliv dědičnosti, ale ještě spíše setrvačnosti forem sociální praxe, nelze přehlížet nový vztah ke společnosti, ke společné práci, které se vytvářelo v revolučním kvasu i ve všední každodennosti. Nelze zapírat, že docházelo k ústupům, o kterých mluví Che Guevara: „K přeměně ve vědomí nedojde automaticky, stejně jako tomu nedojde v ekonomice. Změny jsou pomalé a nepravidelné; jsou období zrychlení, přestávek a dokonce i regresu.“ A v jednom takovém obrovském regresu se nacházíme právě nyní.

Zveřejňujeme povídku, která takovou proměnu psychologie pracujícího člověka ilustruje, z knihy z roku 1961 „Lidé se zlatou hvězdou“. Autorem, který proměnu osobnosti i konflikty s přežilým reflektuje svým typicky uměleckým způsobem, je Arnošt Lustig (21.12.1926-26.2.2011), který by oslavil 95 let – v době, kdy povídku psal, člen Komunistické strany Československa.

Číst dál...

140 let od narození Pabla Picassa

picasso 21 1Před 140 lety se narodil Pablo Picasso (1881-1973), výrazný výtvarník a inovátor, bojovník proti fašismu a za mír, komunista, nositel Stalinovy i Leninovy ceny míru. Velice plodný umělec svým dílem definoval avantgardní výtvarné styly, jakým je kubismus. Mezi jeho politicky výrazná díla patří Guernica reagující na německé fašistické bombardování ve Španělsku, Masakr v Korey, jeho Holubice se stala symbolem světového mírového hnutí.

Číst dál...

Zemřel Mikis Theodorakis

2. září zemřel velký řecký skladatel, bojovník za svobodu a proti kapitalismu, komunista Mikis Theodorakis. Jeho bohatá tvorba zahrnovala mnoho hudebních útvarů a snoubila se s pokrokovým bojem ve prospěch lidu. Do světového populárního povědomí se dostal hudbou pro film Řek Zorba k tanci sirtaki.

Komunistický svaz mládeže se přidává ke kondolencím jeho blízkým, řeckým komunistům a celému řeckému lidu za tuto velkou ztrátu.

Ve svém osobním dopise z 5. října 2020 adresovaném předsedovi Komunistické strany Řecka (KKE) Dimitrisi Koutsoumbasovi napsal:

"Nyní, na konci svého života, v době bilancování, se podrobnosti z mé mysli vytrácejí a zůstává mi celkový obraz. Vidím tedy, že svá nejdůležitější, nejsilnější a nejzralejší léta jsem strávil pod praporem KKE. Proto chci odejít z tohoto světa jako komunista."

Číst dál...

Peter Watkins - Komuna, Paříž 1971 (2000)

Film Petera Watkinse z roku 2000 představuje reportáž fiktivní TV Komuna od vyhlášení po porážku Pařížské komuny a kontrarevoluční masakr. Význačný svou délkou pět a půl hodiny, využitím prostých pařížanů i zobrazením třídních konfliktů ve společnosti. Herci, byť hrají příběh daný dějinami, v kostýmech a kulisách Komuny, využívají současné emoce a tím aktualizují třídní situaci. V několika momentech filmu dochází k diskuzi samotných herců o náhledu na Komunu, její význam a své postavy. V nich se projevují subjektivní a dobové (vznik na přelomu tisíciletí) pohledy aktérů.

Číst dál...

Před 40 lety byl zavražděn John Lennon

Britský hudebník John Lennon je dnes známý zejména pro svou hudební produkci jak v rámci skupiny Beatles, tak sólově. Méně se oficiálně připomíná jeho politická činnost od konce 60. let, zapojení se do boje proti válce a imperialismu, za sociální práva. Účastnil se mírových a solidárních akcí, podporoval stávky a akce za sociální a rasovou rovnost. Vyjadřoval odpor k britským a americkým imperialistickým a koloniálním aktivitám ve Vietnamu, v Africe nebo Irsku.

Číst dál...

Obyčejní lidé v srdci příběhu - 150. výročí úmrtí Charlese Dickense

Charles Dickens se narodil v roce 1812 v rodině zchudlé drobné buržoazie. Jeho otec zchudl kvůli dluhům a finanční podmínky donutily dvanáctiletého Charlese odejít ze školy a pracovat deset hodin denně v továrně na leštidla na boty.

Když dospěl, nejprve začal pracovat jako parlamentní dopisovatel pro radikální časopisy, a tak se pohyboval v radikálních kruzích. Také byl pomocníkem při organizování stávky reportérů listu the True Sun a úspěšně vystupoval jako jejich mluvčí. Jak se rozvíjela jeho láska ke psaní, začal se živit prodejem knih a psaním.

Číst dál...

Jurij Bondarev odešel za svými spolubojovníky

Zveřejňujeme osobní vzpomínku na hrdinu Velké vlastenecké války a spisovatele Jurije Bondareva, který nás opustil v neděli 29. března

Spisovatel, scenárista, literární kritik a esejista Jurij Bondarev zemřel v neděli 29. března 2020 v Moskvě ve věku 96 let. Agentuře TASS to oznámila manželka Valentina. Za svými spolubojovníky z dělostřelecké baterie, s nimiž během Velké vlastenecké války došel od Stalingradu až po Duklu, odešel nejen svědek doby, ale především výjimečný autor válečných románů.

Vzpomínám si na setkání s ním. Vojácký vzhled, i ve věku štíhlý muž. Mluvil úsečně, v krátkých větách. Měl jsem pocit, jako by vydával rozkazy, byť že odpovídal na moje otázky. Nezapřel tak své životní univerzity.

Číst dál...

Zemřel Jurij Bondarev

Včera odešel význačný sovětský spisovatel a účastník Velké vlastenecké války Jurij Vasilijevič Bondarev. Sloužil jako velitel dělostřelecké baterie od Stalingradu až po Duklu. Jeho válečná próza se stala klasikou, jako romány Hořící sníh nebo Prapory žádají palbu.

Na rozdíl od jiných, kteří se přizpůsobili novým pánům, kritizoval Gorbačovovu perestrojku a postavil se proti rozpadu Sovětského svazu a návratu kapitalismu.

Čest jeho památce!

Film Hořící sníh z roku 1972 podle stejnojmenné knihy (v ruštině s anglickými titulky)

Zadržitelný vzestup fašismu

Při příležitosti nárustu primitivní pravice a mimojiné rozhodnutí o postavení pomníku kolaborantům s nacismem klaunem Pavlem Novotným - který balancuje mezi trapností a siláckým pravičáctvím, se hodí si připomenout uměleckou reflexi nástupu Adolfa Hitlera s pera geniálního Bertolta Brechta. "Zadržitelný vzestup Arthura Uie" je příběh gangstera, kterým místní ekonomická elita pohrdá, dokud se nedostane do krize a není potřeba. Zcizovací efekt v absurdním posunu do amerického gangsterského příběhu umožňuje tragédii dějin uchopit lépe. Roli Uie může sehrát kterákoliv dostatečně ctižádostivá postavička. Dnešní mediální metody manipulování lidmi jsou ovšem mnohem propracovanější než před 90 lety.

Partneři:
partneri-kscm
partneri-sckp