header

CookiesAccept

Upozornění: tato stránka používá cookies a podobné technologie.

Pokud nezměníte nastavení prohlížeče, souhlasíte s tím.

Rozumím

Nákup F-35 – myslíte to vážně?

Vláda premiéra Petra Fialy a ministryně obrany Černochové ve svém zbrojařském vytržení rozhodla o nákupu amerického  letounu Lockheed Martin F-35 Lightning II. Nic jim nevadí na tom, že jde o variantu drahou s extrémně náročnou údržbou, že jde o stroj vysoce poruchový, má neobvykle často nehody (jako na fotografii utopení v jihočínském moři) a nedávno byl znovu uzemněný kvůli vystřelovacím sedačkám. Nic jim nevadí na tom, že my všichni zažíváme zdražování všeho, počínaje teplem, energiemi, že krize povede rychle k zbídačení pracujících a že vláda v zájmu dobrodružství amerického impéria přivádí republiku na práh katastrofy. Hlavní je, že americký vojensko-průmyslový komplex může sanovat své zisky na náš úkor, na úkor daní a zadlužení nás všech, na úkor práce. Nákup letounů následuje ten samý příběh jako byl boj o 5G sítě, léky a očkovací látky, jaderné bloky, paliva a suroviny. Závislost musí být úplná.

Na dokreslení uvádíme výňatky z novoročních zpráv amerického novináře Conna Halinnana „Myslíte to vážně“ na serveru Dispatches From The Edge (Zprávy na hraně), kde formou udílení cen vtipně shrnuje největší absurdity kapitalismu za předchozí rok. Projekt letounu F-35 a nenasytného zbrojařského monopolu Lockheed Martin v těchto zprávách měl po deset let pevné místo, a to zcela zaslouženě.

2012

Zlatý citrón (The Golden Lemon Award) firmě Lockheed Martin, největší zbrojní společnosti na světě, jejíž stíhačka F-22 Raptor má jakési „provozní“ problémy: piloti nemohou dýchat.

Hned za vítězem v této kategorii je Lockheed Martin F-35, s 385 mld. $ nejdražší zbraňový systém v dějinách USA. Cena samotného F-35 vyskočila z 69 mil. $ na 113 mil. za stroj, a zatímco ten je tak levnější než F-22, USA mají v plánu časem nakoupit 16x více strojů F-35 než F-22. zdá se, že stíhačka F-35 má „trhliny“ a „místa, jež se přehřívají“, k nimž je podle ředitele programu vice-admirála Davida Vendeta „těžké se dostat“.

Dispatches navrhuje, aby Air Force dodaly pilotům balíky ledu a nějaké dobré lepidlo.

2013

Zlatý citrón (Golden Lemon Award) má letos tři vítěze, stíhačky F-35 „Lightning“, F-22 „Raptor“ a loď k boji na pobřeží (Littoral Combat Ship; LCS). The F-35 a F-22 získaly cenu i vloni (není snadné vydat plno peněz a po celá léta nepracovat, takže obzvlášť sláva leteckým výrobcům Lockheed Martin, Boeing, a Northrop Grumman).

Za 395,7 mld. $ je teď F-35 nejdražším zbraňovým systémem v dějinách USA, a výdaje neustále rostou. Má neustálé problémy s motorem, „neobjasněné“ nebezpečné jevy na trupu a software, jenž nefunguje, jak by měl. Protože cena letounu vzrostla od roku 2001 o 70 %, někteří naši spojenci začínají couvat od někdejších závazků k jeho nákupu. Kanaďané utrpěli šok, když se ukázalo, že cena za nákup a provoz jedné F-35 bude 45,8 mld. $. Ostrý nárůst ceny (a technické problémy) donutil také Británii, Itálii, Nizozemí a Austrálii, aby nákup letounu znovu zvážily. Pokud k tomu dojde, cena F-35 dokonce ještě naroste, protože Lockheed Martin spoléhal na to, že spojenci USA jich koupí alespoň 700, čímž by se cena za kus snížila. USA mají v plánu koupit 2 457 letounů F-35 v ceně 107 milionů $ za kus (výzbroj není započítaná). Hodina letu přijde na 35 200 $.

2014

Zlatý citrón (The Golden Lemon Award) míří opět k firmě Lockheed Martin (s největším oceněním subdodavatelům Northrop Grumman, BAE, L-3 Communications, United Technologies Corp.,  Honeywell) za fušerskou práci na„neviditelné“ stíhačce F-35, nejdražším zbrojním systému v dějinách USA. Letoun - už s desetiletým zpožděním a s překročením rozpočtu o 100 % - už odsál 395,7 mld. $, a nakonec celý projekt přijde na 1.5 bilionu $.

Studie Pentagonu, podle agentury France Presse, „uváděla 363 problémů v projektu a zpracování nákladné stíhačky pro společné údery, technicky špičkového válečného letounu, o němž se předpokládá, že bude sloužit coby páteř budoucí americké flotily“.

Letoun měl potíže při létání v noci nebo ve špatném počasí, a je sužován selháváním systému dodávky kyslíku, praskáním trupu a neočekávanými problémy. Jeho software je problémový také, částečně proto, že většinou není otestovaný. Pentagon přišel na to, že „bez příslušného ohodnocení produktu, fungování softwarového systému, nemůže Lockheed Martin zajistit splnění bezpečnostních požadavků“. Mezitím se ve federálním rozpočtu zvýšily škrty dávek v nezaměstnanosti. O kolik? Asi tak o 25 mld. $, nebo o 25 strojů F-35C, jež nefungují.

2015

Zlatý citrón (Golden Lemon Award) dostává opět Lockheed Martin za svůj neviditelný bombardér F-35 za 1,5 bil. $ - nejdražší zbraňový systém v dějinách USA - jenž nedokáže zprovoznit svůj software, nelétá v dešti a občas při snaze vystartovat vzplane. Je fakt, že zahraniční kupci začínají mít o nákupu letounu jiný názor. Kanada už porovnávala F-35 se starým F-18 Super Hornet, Eurofighterem Typhoon a francouzským Dassault Rafale, a našla jediný rozdíl: F-35 je mnohem dražší; mezi 116 a 160 miliony $ za letoun, oproti 60, 90 a 64 miliony $ za kus.

USA byly nuceny zrušit debut F-35 na prestižní mezinárodní letecké přehlídce v britském Farnborough, protože letoun při pokusu odstartovat z letecké základny Eglin na Floridě vzplanul. F-35 jsou od té doby omezeny na nižší rychlost a tříhodinové lety, což na přeskočení Atlantiku nestačí.

2016

Zlatý citrón (The Golden Lemon Award) připadl společnosti Lockheed Martin, největšímu výrobci zbraní na světě, jenž dokázal vyprodukovat dva úžasně drahé zbrojní systémy, které nefungují.

F-35 Lighting II je nejdražší samostatný zbrojní systém v dějinách USA: 1,5 bil. $. Předpokládá se, že nahradí všechny ostatní stíhací bombardéry v americkém arzenálu, včetně F-15, F-16 a F-18, a začne být rozmisťován v roce 2016.

Drobný problém.

V soubojích se tři desetiletí starým F-16 F-35 běžně ztrácí. Protože je těžký a s nízkým výkonem, je neobyčejně těžké jej otočit ve vzdušném souboji. Má přepychový 25 mm kanón Gatling s kadencí 3 000 ran za minutu, ale letoun pojme jen 180 nábojů. Jak řekl jeden hodnostář Air Force: „Doufejte, že neminete.“ A software pro kanón bude dodán nejdříve v roce 2019.

A není to závada jediná.

F-35 je vyvinutý jako „neviditelný“ (utajený) letoun, ale jeho identifikační systém (Identification Friend or Foe systém; rozeznej přítele od nepřítele) je tak špatný, že je vyžadováno, aby pilot dostal vizuální potvrzení terče. Nic moc chytré, když ostatní mají rakety vzduch-vzduch s dlouhým doletem. Vysoce sofistikovaná přilba za 600 000 $, již pilot používá, aby viděl vše kolem sebe, často nefunguje moc dobře, a v kokpitu není dost místa k otočení hlavy. Když přilba vysadí, nejsou tu žádné záložní přistávací systémy, takže by bylo možná lepší se katapultovat…Hrozný nápad. Úmrtnost u malých, drobných pilotů (pod 63 kg živé váhy) je 98 % (!), nic moc šance. Větší piloti jsou na tom lépe, ale možnost zlomení šíje zůstává bolestně vysoká.

2017

Ale snadným vítězem je Lockheed Martin, výrobce neviditelného bitevníku F-35 Lightning. S cenou 1,5 bil. $ to je nejdražší zbraňový systém v dějinách USA. Vedle četných softwarových problémů piloti, kteří se snaží zachránit, riskují, že přijdou o hlavu (doslova). Šéf operačního testování a hodnocení, zveřejnil nedávno posudek výkonů F-35, v němž se uvádí: „Ve scénáři boje s nepřítelem by se letoun musel vyhnout hrozbě boje a vyžadoval by rozšíření o další spřátelené síly.“ Přeloženo: „Jestli se objeví ti zlí, prchejte jako o život a modlete se, aby přilétli vaši kumpáni a vytáhli vás z problému.“

2018

The Golden Lemon Award (Zlatý citrón) patří opět stíhačce F-35 Joint Strike Fighter společnosti Lockheed-Martin, nejdražšímu zbraňovému systému v dějinách. V dlouhodobém horizontu se odhaduje, že program bude stát 1,5 bilionu dolarů. Letadlo bylo staženo z letecké přehlídky v australském Amberley, protože existovala možnost blesku (letadlo se jmenuje „Lighrning II“ -„Blesk II“), a letos v červnu pět pilotů pocítilo „hypoxické“ příznaky – žádný vzduch – a letadlo bylo uzemněno. Zatím nikdo na problém nepřišel. F-35 nemůže otevřít svůj zbraňový dok ve vysoké rychlosti, protože způsobuje, že letadlo se „třepotá“, a i když má být schopné vzlétnout z letadlové lodi, nemůže. Podle studie ředitele hodnocení provozních zkoušek „letadlo bude mít v příštích letech malou, pokud vůbec nějakou skutečnou bojovou schopnost“.

A co lepšího za ty peníze pořídit? Dluhy studentů vyšších škol v USA (na školném) momentálně dosahují 1,3 bil. $.

2019

Lockheed Martin také dostává Dubové listy (Oak Leaf Cluster) za svůj bitevník F-35 Lightning II, se svými 1,5 bil. $ nejdražší zbrojní systém v dějinách USA. Nějakých 200 F-35 je považováno za „neschopné boje“, a asi bojeschopné nikdy nebudou, protože Pentagon raději zakoupí nové letouny, než by opravil ty, které má. Což přijde daňové poplatníky na 40 mld. $.

F-22 i F-35 mají také problémy s kyslíkovými systémy, ale nikdo nemůže přijít na to proč.

Ani jeden z nich se ale nedostal do boje. Podle vice admirála Scotta Stearneyho F-35 dosáhl „taktické převahy“ nad Talibanem (jenž nemá žádné letecké síly). F-22, nejsofistikovanější bojový letoun na světě, je používán proti afghánským drogovým dealerům.

Pokud jde o firmu Lockheed Martin, dostala odměnou navíc 7 mld. $, aby F-22 udržela.

2020

The Golden Lemon Award (Zlatý citrón) získává opět Lockheed Martin za svůj neviditelný bitevník F-35 Lightning za 1,5 bil. $, nejdražší zborjní systém v dějinách USA.

Podle Defense News, zpráv ministerstva obrany, si piloti musí pečlivě hlídat rychlost, aby nepoškodili drak letadla a potah. Prudké zvýšení tlaku v kokpitu zřejmě způsobuje „nesnesitelnou“ bolest vzduchu a dutin. Helmy pilotů za 400 tisíc dolarů moc dobře nefungují a každá je navržena tak, aby se do ní vešel jen jeden (ten určitý) pilot. Získat náhradní helmu trvá několik dní, pokud se jedna rozbije.

Červnová míra připravenosti pro F-35 – to je procento letadel, která se mohou dostat do vzduchu – činila 8,7 procenta, což neodpovídá standardu připravenosti všech ostatních letadel na 80 procent. Situace se ale zlepšuje: v květnu bylo k letu připraveno jen 4,7 procenta letadel.

Spojencům bylo prodáno přes 300 letounů F-35, přičemž hlavním zákazníkem je Japonsko. Jeden z těchto letounů F-35 se v dubnu zřítil, jeho pilot zahynul a letka byla odstavena. Podle Japonců bylo letadlo před havárií nuceno provést sedm nouzových přistání. Američané a Japonci se zoufale snaží trosky najít, protože „F-35A je letadlo, které obsahuje značné množství tajemství, která je třeba chránit“ před opozicí, řekl japonský ministr obrany Takeši Iwaja.

Skromný návrh: dejte naše F-35 všem potenciálním nepřátelům a nechte jim opravdu drahé letadlo, které nebude fungovat.

2021

The Golden Lemon Award (Zlatý citrón) získává Lockheed Martin za neviditelnou stíhačku F-35 páté generace, s částkou 1,5 bilionu dolarů nejdražší zbraňový systém v dějinách. Letadlo má v současnosti 883 „konstrukčních vad“, včetně devíti vad „kategorie 1“. Ta „může pilotům způsobit smrt, těžké zranění nebo těžkou nemoc z povolání“ a „velké škody“ zbraňovým systémům a bojové připravenosti (což zní jako ty televizní reklamy na léky, které mohou, ale nemusí vaši nemoc léčit, ale také mohou zabít vašeho prvorozeného a proměnit vás ve fretku).

Společnost se však správně pustila do práce na těchto vadách, a to nikoli tím, že je napraví, ale tím, že je překlasifikuje na méně závažné. Pokud jde o zbytek problémů, Lockheed Martin tvrdí, že je napraví, pokud dostane více zaplaceno. Společnost v současnosti dostává 2 miliardy dolarů ročně, aby udržela ve vzduchu zhruba 400 F-35 v ceně 50 milionů dolarů za letadlo. Letět s F-35 stojí 28 455 dolarů za hodinu.

Americká letadla se řídí předpovědí průmyslníka Normana Augustina, že náklady na válečné letadlo se každých deset let zvýší desetkrát. Předpověděl, že do roku 2054 bude Pentagon schopen koupit jen jednu stíhačku.

The Revolving Door Award (Cena otáčivých dveří) bývalému generálovi námořní pěchoty Josephu Dunfordovi, který dohlížel na testování problémové stíhačky F-35 společnosti Lockheed Martin. Podle testů letadlo „nemohlo prokázat, že …F-35B je operačně účinný nebo vhodný pro použití v jakémkoli druhu omezeného bojového provozu“, a pokud letadlo narazilo na nepřátele, mělo by se „vyhnout střetu s hrozbou“ (překlad: utíkat jako o život; pozn. aut.). Test také zjistil, že piloti pod 165 liber mají pětadvacetiprocentní šanci na smrt a téměř jistotu vážných zranění krku, pokud by se katapultovali z letadla.

Dunford ale řekl, že má „plnou důvěru“ v F-35 (generálové s nimi nelétají). Něco málo přes čtyři měsíce poté, co Dunford odešel do důchodu jako šéf štábů, byl jmenován do správní rady Lockheed Martin.

 

Překlad zpráv „Myslíte to vážně“ VS

Partneři:
partneri-kscm
partneri-sckp
partneri-sos
partneri-wdfy
partneri-solidnet
partneri-ceske-mirove-hnutípartneri-festival
partneri-kcp

 partneri-stripkyzesveta

©  Komunistický svaz mládeže

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .