header

CookiesAccept

Upozornění: tato stránka používá cookies a podobné technologie.

Pokud nezměníte nastavení prohlížeče, souhlasíte s tím.

Rozumím

Státní maturity ano či ne?

Nedávno, před rozhodnutím o odložení státních maturit, jsme byli svědky na české poměry velké demonstrace středoškoláků proti státním maturitám. Ano, byl jsem tam taky, ze zvědavosti, i když mám maturitu již několik let za sebou. Jistě mám pochopení pro současné studenty kteří by nejraději neměli maturitu žádnou, ale nedá mi to, abych svůj názor na tyto maturity neprezentoval. Na stránkách organizátorů byla k podepsání petice, která je uvedena větou „Proč by za nás měli rozhodovat jiní, kteří dávno svoji maturitu mají v kapse?“. Poněkud zajímavý argument. Autorům to zřejmě ulétlo...Jiné argumenty proti jsou však již jiného kalibru.

Tvrdí se, že státní maturity byly špatně připravené. Ano, to je pravda, místo aby se systém začal vytvářet od prvních ročníků a od osnov, učilo se dále po staru a připravovaly se pouze maturity. Jakoby navíc byly maturity zaváděny uspěchaně, s chybami. Hrůza.
S tím souvisí i argument, že studenti, kteří by je měli skládat, na ně nebyli včas připraveni – pochopitelně. Dalším argumentem je cena – je to prý drahé – relativně. Tyto maturity také prý zvýhodňují studenty gymnázií a znevýhodňují studenty učilišť s maturitou
Ano, uznávám, že tyto argumenty jsou oprávněné - po zavedení státních maturit by to měli být prváci, kteří je budou skládat jako první. Toto ale nejsou základní otázky, jen detaily. Základní problém je někde jinde.
Maturita je něco jako zkouška, která by měla být celospolečensky uznávána. Prostě by to měl být doklad určitých znalostí. Dnes vypadá maturita na každé škole jinak. Proto jsou pak i zkoušky na vysokých školách, kde se na známky na maturitním vysvědčení moc ohled nebere… To by se mělo změnit.
Maturita také je znak určité úrovně vzdělání, neměla by se dát koupit v podobě „školného“ na středních školách. Na spoustě ze soukromých škol se maturity dělají jen proto, aby jejich absolventi mohli mít „papír“. Soukromá škola z principu potřebuje studenty, má vydělávat peníze a jak píše jeden z diskutujících „na rozdíl od státní školy (která si může vybírat) musí brát to, co přijde, jejím cílem primárně není produkovat kvalitní absolventy, ale vydělávat peníze, a tak učitelé raději (na příkaz shora) přimhouří oko (nebo dvě), než aby vyhodili studenta a připravili se o zdroj příjmů.“ Proto je potřeba zavést jednotná pravidla.
Trochu jiná je situace na učilištích, to chápu. I když dle mého by z učilišť měli vycházet hlavně učni s výučním listem. Pokud si bude třeba učeň chtít zvýšit svoje vzdělání a složit maturitu, proč ne, ale ať skládá opravdovou maturitu.
Trochu problém vidím v rozsahu maturity – vím, že školy mají rozdíly v osnovách, jiné jsou na gymnáziu, jiné na technice. Přikláněl bych se tedy k několika (dvěma) typům maturit v určitých oborech – základní a rozšířený. Studenti by měli složit základní zkoušku z českého a cizího jazyka a matematiky. Na gymnáziu by pak mohli skládat třeba pokročilou zkoušku z jazyka + z jiného předmětu, na technice z matematiky + z dalších i praktických předmětů.

Petr Vlach

Partneři:
partneri-kscm
partneri-sckp
partneri-sos
partneri-wdfy
partneri-solidnet
partneri-ceske-mirove-hnutípartneri-festival
partneri-kcp

 partneri-stripkyzesveta

©  Komunistický svaz mládeže

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .